
Prepoznavajući značaj predškolskog vaspitanja i obrazovanja, Fondacija „Ćano Koprivica“ pokrenula je aktivnost kreiranja Montessori programa za djecu predškolskog uzrasta u okviru Pilot projekta Montessori školice „Zvono“. Program je prihvaćen od strane Zavoda za školstvo Crne Gore i od strane Nacionalnog savjeta za opšte obrazovanje Republike Crne Gore.
Posebna dimenzija predškolskog vaspitanja je u tome što je ono bitna determinanta čovjekove ličnosti. Poznato je da učenici koji u školi startuju sa boljim predznanjem ovu prednost po pravilu održavaju tokom čitavog kasnijeg školovanja. Danas već možemo prepoznati nacije i zemlje koje su ostvarile značajnu startnu prednost u obrazovanju svojih građana tako što su dobro i efikasno organizovale predškolsko vaspitanje djece.
Pojam predškolskog vaspitanja treba shvatiti kao dio sveukupnih vaspitnih uticaja koji se ostvaruju od rođenja djeteta do polaska u školu. Vaspitanje je pojam koji u sebi sadrži i obrazovne uticaje. U odnosu na vaspitne uticaje, vaspitanje treba shvatiti prvenstveno kao intencionalan i organizovan proces.
Polazeći od stanovišta da je u Crnoj Gori 2010. godine usvojena Strategija predškolskog vaspitanja i obrazovanja (2010-2015) koja sistem predškolskog vaspitanja i obrazovanja vidi kao nivo obrazovanja sa kojim se djeca prvo susrijeću, a ujedno je od velikog značaja za sveukupan rast i razvoj, kao i formiranje ličnosti kod djece, stvaraju se uslovi za podsticanje programa, kao što je Montessori program, koji podrzava humanističku koncepciju predškolskog vaspitanja i obrazovanja, a koja je u skladu sa demokratskim načelima Crne Gore i odgovor na reformske procese obrazovanja u Evropi.
Neke od ključnih karakteristika ove koncepcije odnose se na: integralan pristup, otvorenost sistema i diversifikaciju programa (koja je rezultat različitih potreba i interesovanja djece i roditelja). Polazeći od novih tendencija, posebno diversifikacije programa i modela, u Nikšiću je započet proces uvođenja i razvijanja Montessori programa kroz Pilot projekat čiji je cilj da obezbijedi pristup kvalitetnom predškolskom obrazovanju djece.
Prva Dječija kuća Marije Montessori počela je svoj rad 1907. godine, kao Casa dei Bambini, u Rimu. Za tri-četiri godine svog postojanja proširila se i u Zapadnu Evropu, i posle kratkog vremena pojavila se i u Sjedinjenim Državama. Poslije nekoliko decenija, Montessori vrtići prisutni su na svim kontinentima. U vremenima diktature, uvijek progonjena i šikanirana, a uvijek rado prihvaćena u zemljama gdje vlada humanističko shvatanje, demokratija, gdje se dijete nalazi u centru interesovanja, gdje se smatra da je mir dragocjenost, koju treba čuvati.
Montessori pedagogija etablirana je već sto godina u pedagoške sisteme Evrope i važna je sastavnica u formiranju načina i odnosa prema djetetu, kao i cjelokupnog vaspitanja i obrazovanja.
Danas je Montessori program svjetski priznata pedagoška koncepcija u obrazovanju, koja od 80-tih godina doživljava svoju ponovnu renesansu. Zasniva se na filozofiji razvoja djeteta prema kojoj dijete stiče operativna znanja u područjima života u kojima će učestvovati kao odrasla osoba. Montessori pedagogija predstavlja cjelovit i orginalan vaspitno-obrazovni sistem, koji naglašava značaj samoaktivnosti djeteta i individualni tempo razvoja, i ima jedinstven pristup u tehnici učenja. Naglasak nije na podučavanju djeteta, nego se osigurava podsticajna sredina koja povećava dječiju prirodnu radoznalost i omogućava da kroz igru djeca spontano uče otkrivanjem.
Pedagogija M. Montessori temelji se na naučnom posmatranju spontanog učenja djece, na podsticanju vlastitog djelovanja djeteta i njegove samostalnosti i na poštovanju djetetove ličnosti.
Montessori pedagogijom izučavaju se sljedeća Montessori osnovna načela, jedinstvena na svim kontinentima prema odrednicama AMI – Association Montessori Internationale, organizacije koju je utemeljila sama M. Montessori, sa sjedištem u Americi. Organizacija je utemeljena radi čuvanja, širenja i daljnjeg razvoja ideja i načela M. Montessori za cjelovit razvoj ljudskih bića.
Kroz AMI organizaciju osiguran je visok kvalitet podučavanja Montessori načela. U svijetu postoji i niz drugih ustanova, na međunarodnom i na lokalnim nivoima koje podučavaju Montessori pedagogiju. Mnoge od njih udružene su od 1991. godine zajedno sa AMI i MACTE – Montessori Accreditation Council for Teacher Education – Savjet za odobravanje programa obrazovanja za Montessori vaspitače i učitelje. Montessori pedagogiju podučavaju AMI treneri, odnosno osobe koje ispunjavaju visoke MACTE kriterije za predavače.
AMI odobrava laku promjenljivost i otvorenost programa u odnosu na uslove pojedinih zemalja.
Danas je u svijetu moguće proučavati Montesori teoriju i razvijenu Montessori praksu za razdoblje od rođenja do 18. godine i osposobiti se za Montessori vaspitača ili učitelja.
Predškolska ustanova sa prilagođenim Montessori programom prati obavezni plan i program. Savremena tendencija predškolskog vaspitanja i obrazovanja teži globalnom vaspitavanju ličnosti djeteta, koje ima svoje kapacitete i granice, osobenu akumulaciju iskustva – što određuje njegov lični tempo razvoja.
Postojećom koncepcijom predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Crnoj Gori i prilagođenim Montessori programom, predškolskom djetetu se omogućava da slijedi svoj lični razvoj, da razvija sposobnosti i uspostavlja interakcije sa sredinom, kao što se i određuje opšti cilj predškolskog vaspitanja, da se djetetu omogući da slijedi svoj lični razvoj, da obogati svoju sposobnost stupanja u odnose sa drugima i ulaženja u interakciju sa okruženjem, stvaranjem povoljne vaspitne sredine u kojoj će sticati iskustva po sopstvenom programu i prevoditi ih u saznanja. Ovakva koncepcija predškolskog vaspitanja i obrazovanja omogućava uslove za razvoj svih potencijala djece, njihovo odrastanje i zadovoljavanje potreba zasnovanih na principima Konvencije UN o pravima djeteta, a u skladu je sa opštim i specifičnim ciljevima i načelima Strategije predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Crnoj Gori (2010-2015).
Kancelarija: +382 (0)40 213 710
Mobilni: +382 (0)69 189 492
Mail: info@montessori-zvono.me
Adresa: Vuka Karadžića bb, Nikšić 81400
Licencirani od strane Ministarstva Prosvjete
Naši partneri:
PPU "Montessori Zvono" © 2017.
Programiranje i dizajn:Reetpetite